דע את זכויותיך

אובדן כושר עבודה על רקע דיכאון

אובדן כושר עבודה על רקע דיכאון

דיכאון – והכוונה היא לא לדכדוך קל או למצב רוח ירוד אלא להפרעה מאובחנת – הוא מצב נפוץ יותר מכפי שנהוג לחשוב: על-פי הערכות מומחים, כ-10% מהגברים ולא פחות מ-20% (!) מהנשים יסבלו בשלב כזה או אחר של החיים משורה ארוכה של סימפטומים חמורים. ביניהם: אובדן עניין במתרחש סביבם, תיאבון נמוך מאוד, הפרעות בשינה, ריכוז פגום, דימוי עצמי ירוד, חוסר אנרגיה ובמקרים חמורים במיוחד גם מחשבות אובדניות. באופן טבעי, במצבים אלה ישנו קושי ניכר לעבוד ולהתפרנס, והאדם עלול לסבול בנוסף גם מפגיעה כלכלית.

במקרים מהסוג הזה של אובדן כושר עבודה דיכאון עמוק מקשה מאוד על האדם למצות את זכויותיו ולהקל לפחות על הקושי הפיננסי. עזרה מצד חברים או מכרים יכולה להיות ההבדל בין קבלת הקצבאות המגיעות לאדם לבין שקיעה לתוך מצוקה כלכלית קשה, ובכל מקרה חשוב לדעת מה ניתן לעשות במקרים מהסוג הזה.

כיצד עוזר המוסד לביטוח לאומי למי שכושר העבודה שלו נפגע?

השלב הראשון בהתנהלות מול ביטוח לאומי כולל קביעת אחוזי נכות רפואית על רקע הדיכאון. חשוב להגיע עם חוות דעת של פסיכיאטר מוסמך ומנוסה. אם נקבעו יותר מ-60% נכות, או לחילופין 40% נכות רפואית אבל עם סעיף ליקוי אחד של 25% ומעלה, ניתן להגיש תביעה לקביעת דרגת אי כושר השתכרות. קביעה זו תלויה לא רק במצב הנפשי אלא גם בעיסוק הנוכחי של האדם, ביכולת שלו ללמוד מקצוע חדש ועוד.

דרגת אי כושר של 60%, 65%, 74% או 100% מעניקה זכאות לקצבת נכות. כשאובדן היכולת להשתכר הוא על רקע דיכאון, במקרים רבים תינתן זכאות זמנית בתקווה שטיפולים מתאימים יעזרו לאדם לחזור ולפרנס את עצמו.

האם בכל מצב של אובדן כושר עבודה דיכאון מאפשר הפעלת פוליסה פרטית?

ביטוח לאומי משלם למי שאיבד את כושר העבודה בין 1,900 ל-3,300 ש”ח בחודש, בהתאם לדרגת אי הכושר. כשיש ילדים עד גיל 18 ו/או בן/בת זוג עם הכנסה נמוכה, ואין הכנסות ממקורות אחרים (למשל שכר דירה), האדם עשוי לקבל עוד כמה מאות שקלים.

ביטוח אובדן כושר עבודה פרטי יוביל לקבלת סכום חודשי, בהתאם לגובה ההכנסות לפני התפרצות המחלה. חשוב לוודא מה בדיוק מכסה הפוליסה, שכן ישנם ביטוחים שניתן להפעיל רק אם שיעור הפגיעה הוא 75% ומעלה ויש ביטוחים שמופעלים גם עבור פגיעה ברמת חומרה קלה יותר.

עוד כדאי לדעת שלא בכל מצב של אובדן כושר עבודה דיכאון מאפשר הפעלת ביטוח פרטי – ישנן פוליסות שמכסות רק מצבים שבהם האדם לא יכול לעבוד בשום עיסוק שהוא, ולאו דווקא בזה שממנו התפרנס כשהיה בריא.

בנוסף, במקרים של דיכאון חברת הביטוח עלולה לנסות להתחמק ממילוי החובה שלה בטענה שהאדם כן יכול להתפרנס ושמצבו הנפשי הוא לא עד כדי כך חמור. כשזה המצב חשוב לפנות מייד אל עורך דין לאובדן כושר עבודה בעל ניסיון רב.

שתפו חברים >>

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

כתבות נוספות:

תגובות / שאלות:

Call Now Button
צור קשר
close slider