דע את זכויותיך

אובדן כושר עבודה שמירת הריון

אובדן כושר עבודה בשמירת הריון – מה חשוב לדעת?

היריון הוא תקופה מרגשת מאוד, אבל גם כזו שכרוכה בהתמודדות מורכבת עם שינויים פיזיים משמעותיים. במקרים מסוימים אף קיים סיכון לבריאות האישה ההרה ו/או עוברה, והרופא ממליץ על מנוחה. המנוחה יכולה להיות חלקית, כלומר צמצום שעות העבודה ומידת המאמץ, או מלאה – בבית או באשפוז. בכל מקרה שבו אין יכולת לעבוד עקב אופי המשרה וכשאין אופציה לתפקיד חלופי במקום העבודה הקיים, ישנן מספר דרכים לקבל גמלה במקום משכורת, וכדאי כמובן להכיר את כולן.

המוסד לביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי משלם לנשים בשמירת הריון שמציגות אישור מטעם רופא נשים מומחה (לעתים נדרשים גם אישורים נוספים או בדיקה של רופא מטעם הביטוח הלאומי), ובתנאי שהן נמצאות בארץ, שילמו את דמי הביטוח בלפחות 6 חודשים מתוך ה-14 שקדמו להפסקת העבודה, ושתקופת השמירה עולה על 30 יום.

התשלום הוא בגובה השכר הממוצע ב-3 החודשים האחרונים או חצי השנה האחרונה – הסכום הגבוה מבין השניים – עד לגבול של 300 ש”ח ליום. ניתן להיעזר בשירותיו של עורך דין לאובדן כושר עבודה בעל ניסיון בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי.

המעסיק/ה

עבור שמירת היריון לפרק זמן של פחות מ-30 יום ניתן לממש ימי מחלה שנצברו במשך השנים. אופציה נוספת היא חופשה ללא תשלום, כשחשוב לזכור שחל איסור חמור לפטר נשים במהלך הריון, וכמובן בזמן שמירת הריון (ולמעשה גם במהלכה של חופשת הלידה), אלא אם התקבל אישור מיוחד לכך מבית דין לעבודה.

קרן הפנסיה

כל קרן פנסיה כוללת בתוכה גם מרכיב של ביטוח אובדן כושר עבודה (שנקרא גם ביטוח נכות). ביטוח זה רלוונטי גם למקרים של שמירת הריון, ולכן ניתן לתבוע את הקרן ולקבל תשלום עבור תקופת שמירת ההיריון – אבל רק בתנאי שמדובר ביותר מ-3 חודשים.

חשוב לדעת שאין כפל קצבאות, ולכן נדרש קודם כל חישוב מדויק של הסכום שניתן לקבל מכל מקור, ביטוח לאומי או קרן הפנסיה, והגשת תביעה בהתאם. אם הבחירה היא לקבל את הכסף מביטוח לאומי, ניתן להגיש לקרן הפנסיה בקשה לפטור מהפרשות במהלך תקופת שמירת ההיריון.

עוד דגש משמעותי: בקופות גמל אין רכיב של ביטוח אובדן כושר עבודה. בביטוחי מנהלים ישנה בחירה אם לכלול את הרכיב הנ”ל או לא, וכדאי לבחון את קיומו עוד בטרם הכניסה להריון.

חברת הביטוח

ללא קשר לקרן הפנסיה, ישנן נשים רבות עם ביטוח אובדן כושר עבודה פרטי. במקרים אלה לא תמיד הפוליסה מכסה גם מקרים של שמירת הריון, וחשוב לבדוק זאת מראש. עוד כדאי לקחת בחשבון שהתשלום שמתקבל מחברת הביטוח הוא 75% מהשכר הממוצע בשנה שלפני היציאה לחופשה הכפויה עקב הסכנה להריון.

במקרים שבהם חברת הביטוח מנסה להתחמק מההתחייבות שלה כלפייך, מומלץ לא לוותר, אלא להיעזר בשירותיו של עורך דין לאובדן כושר עבודה. משרד עו”ד כצנלסון להב מתמחה בתחום זה וצבר ניסיון רב בסיוע לנשים בשמירת היריון למצות את זכויותיהן ולזכות בראש שקט בהיבט הכלכלי.

שתפו חברים >>

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

כתבות נוספות:

תגובות / שאלות:

Call Now Button
צור קשר
close slider